Hier beantwoorden we de meest gestelde vragen.

Is hout stevig genoeg?

Ja, elk model is ISO4210-6 gecertificeerd. Om deze norm te halen, ondergaan de fietsen gedurende 2 weken bij Bike Labs International 3 levenstests en 2 impacttests.
Bij een levensduurtest wordt herhaaldelijk een kracht uitgeoefend op het fietsframe (bij de trapas, de voorwielas en het zadel). Bijvoorbeeld: door herhaaldelijk een duw en trekbeweging van 450 N uit te oefenen gedurende 100.000 cycli.

Welke houtsoort gebruiken jullie?

We gebruiken essen- en walnotenhout voor de frames.
Essenhout is lichtgekleurd en wordt donkerder naarmate het droogt. Het wordt gewaardeerd voor zijn stevigheid. Vanwege zijn rechte draad en het beperkte aantal kwasten, wordt essenhout traditiegetrouw gebruikt voor het maken van bijl-, hamer- en schopstelen.
Dankzij zijn flexibiliteit en grote veerkracht is het een van de beste houtsoorten voor buigwerk. Zijn gunstige mechanische eigenschappen werden reeds lang bewezen bij het vervaardigen van bogen en ski’s.
Notenhout is een generfde houtsoort met een breed kleurenspectrum; van chocoladebruin tot violetbruin.
Deze edele en elegante houtsoort heeft een fijne en rechte nerf. Het is schokbestendig en is stabiel.

Moet de fiets beschermd worden tegen water en regen?

Om in alle omstandigheden te kunnen fietsen, hebben we gekozen voor dezelfde afwerkingstechnieken als deze van luxeboten.
Verschillende coatings sluiten de poriën van het hout af en vormen een beschermende laag die het frame waterdicht maakt. Daarna worden 3 lagen vernis aangebracht om het hout te beschermen tegen UV-stralen.
Zo ontstaat een beschermende film die verder geen bijzonder onderhoud vereist.

Hoeveel weegt de fiets?

Het frame (maat 58) weegt 3,1 kg. Het gewicht van de geassembleerde fiets hangt af van de gewenste onderdelen en weegt tussen 9 en 12,5 kg.

Waarom is hout niet/nauwelijks aanwezig in het wielrennen?

Dit is een vraag die men vaak terecht stelt.
Hout is het oudste bouwmateriaal dat door de mens gebruikt wordt. Het is al duizenden jaren toepasbaar in verschillende bouwsectoren (scheepsbouw, wegenbouw, enz.). Hout is een hoogwaardig materiaal met een rijke erfenis die wij begrijpen en kennen.
In de fietsindustrie gebruikt men materialen die zo homogeen mogelijk zijn om de bewerking en de automatisering ervan te vergemakkelijken. Met zijn unieke en levende karakter, heeft hout een specifieke aanpak nodig. Elke plank heeft zijn eigen geschiedenis en ondergaat een reeks behandelingen voordat deze kan worden geassembleerd.
Het complexe assemblagewerk en de diversiteit van de planken maken de realisatie van houten fietsen zo arbeidsintensief en elke Zafi-frame uniek.

Hoe onderhoud ik een Zafi fiets?

De fiets vraagt geen speciaal onderhoud, maar moet met zorg worden gebruikt, zoals elke andere fiets waar je om geeft.
Het is daarom ten zeerste aanbevolen de fiets op een droge plaats op te bergen, hem na de gravelritten schoon te maken en hem van tijd tot tijd te checken op eventuele beschadigingen van de toplaag.

Is het mogelijk om alleen het frame te kopen?

Om de kwaliteit van onze fietsen te garanderen, verkopen wij alleen geassembleerde frames. Neem contact met ons op als je persoonlijke onderdelen aan je frame wilt toevoegen.

Bestellingen en bevestigingen.

Hoe bestel ik een Zafi fiets?

Ga naar de rubriek “Mijn Zafi Bestellen” en vul het formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Hoe bevestig ik mijn bestelling?

Na ons e-mail- of telefoongesprek wordt de bestelling bevestigd met een voorschot van 50% van het totaalbedrag. Je plaats in het productieschema en een leveringsdatum worden vastgelegd. De resterende 50% wordt afgerekend bij de levering van je fiets.